8 tips som gör träningen roligare

Att tappa lusten att träna händer oss alla för eller senare. Men oroa dig inte, vi har listat en massa smarta tips som gör träningen rolig igen.

Prova något nytt
Att göra samma sak om och om igen får de flesta av oss att tappa sugen. Våga testa nya pass eller kanske en helt ny träningsform? Variation är nyckeln till att få träningen att kännas kul under en längre tid.

Flytta ut
Forskare på Innsbrucks universitet har kommit fram till att naturen får dig att träna hårdare och hålla ut längre tid än om du gör samma träning inomhus. Den fysiska träningen är uppfriskande, medan naturupplevelsen minskar stress. Win-win!

Ta en sightseeing
Brukar du springa? Variera din runda och se den lite som sightseeing. Du blir lite lagom distraherad och glömmer att det är jobbigt – och dessutom får du se något nytt!

Rigga spellistan
Är det segast i början eller är det kanske tre fjärdedelar in i passet? Att lyssna på din favoritartist kommer göra dessa stunder lättare – och roligare – så fundera på när under din träning du brukar tycka det känns som jobbigast och lägg dina favoritlåtar där.

Två flugor i en smäll
Ska du till stranden? Knyt på dig löpardojorna och spring dit. Ta en power walk hem från jobbet eller ta cykeln istället för bussen när du ska ut på middag. Passa på att träna när du ändå ska transportera dig!

Sällskapsträna
Träffa din kompis på en härlig power walk eller en joggingtur. Ni kommer ha lika roligt, och samtidigt känna er extra nöjda med er själva.

Anta en utmaning
Att träna helt utan syfte kan vara tråkigt i längden, därför kan det vara en bra idé att sätta ett mål att uppnå eller att anmäla dig till en tävling som du måste träna inför.

Gör det du gillar bäst
Du måste inte satsa på löpträning bara för att alla andra gör det. Träna det du gillar och tycker är kul. Då kommer du också att se fram emot träningen mer!

 


Bonustips: skaffa en ny träningskompis

Träning i sig ger energi, men ibland kanske du ändå vill ha lite hjälp på traven. ARGI+ är ett kosttillskott i pulverform som enkelt blandas med vatten eller annan dryck. Det innehåller till exempel vitamin B6 och B12, som bland annat bidrar till att minska trötthet och utmattning och till en normal energiomsättning. Och det är portionsförpackat, så att du alltid kan ha med dig din egen sportdryck i fickan. Läs mer om ARGI+ här
 

Visste du att…

… din kropp använder 200 muskler för att ta ett enda steg framåt.
… när du springer belastas dina fötter med motsvarande 3-4 gånger din kroppsvikt.
… det tar 6-8 veckor för din kropp att anpassa sig till ett nytt träningsprogram, och omkring 12 veckor för att se märkbara resultat: så ge inte upp!